«

»

Idrott = Hälsa

Vi tittar närmare på hur viktigt det är med idrott och hälsa i skolan, för barnen och deras utveckling. Vi ser även att forskning visar att ett stillasittande liv är förödande, både psykiskt, intellektuellt och givetvis fysiskt. Slutligen kan du läsa om hur viktig sömnen är för att dela kunna prestera och må bra men även bibevara och återskapa minnen.

LöparbanaEnligt SVT så var alla partier i riksdagsvalet positivt inställda till mer idrott och hälsa i skolan. Forskning visar att effekterna av idrott i skolan är att barn mår bättre och presterar bättre. Barn och ungdomar tänker nämligen mer klart när de har rört på sig än om de har suttit still i ett kvavt klassrum med dålig luft. Det krävs att hjärtat och pulsen får arbeta för att det ska få en påverkan på tankeförmågan. Men inte bara tankarna blir mindre dimmiga där i klassrummet efter träning, barnen blir även mindre impulsiva och har då lättare att fokusera på skolämnen och uppgifter som härrör från dessa. Speciellt bra är det för barn som lider av ADHD och därmed ofta har koncentrationssvårigheter.  Även så påverkar idrott och hälsa hos barn deras tankeförmåga när det gäller att se samband och förstå orsak och verkan samtidigt som förmågan att planera och skapa struktur, motiveras till handling och fördela uppmärksamheten på ett jämnt sätt. Alltså egenskaper som är viktiga hos både ett barn i utveckling men även hos ungdomar som sedan plötsligt är vuxna individer i samhället.

En bra idrott att ägna sig åt, som dessutom inte är dyr utrustningsmässigt, är innebandy. Barn älskar att springa runt med klubba och boll i högsta hugg, tävla mot varandra i lag och sätta bollen sådär läckert i krysset. Ett märke som inriktar sig på just innebandyutrustning, sedan 1970-talets färgglada dagar, är unihoc.

I SvD kan vi vidare läsa att det är förödande med en stillsam livsstil. Det blir därför väldigt viktigt att idrottslärare i skolan lyckas inspirera och göra idrott roligt för skolbarnen. Att inte röra sig har en skräckinjagande koppling till just skador, förtidig död och psykisk ohälsa. Vissa personer tycker till och med att en god fysisk kondition är en förutsättning för ett välmående intellekt eller att det bristande fysiska i livet ödelägger människors liv. Med forskning presenterad kan vi faktiskt sätta ord på dessa drastiska uttalanden, det finns samband mellan fysisk inaktivitet och konsekvenser som just förtidig död, dålig koncentrationsförmåga, sämre prestation och mindre skarpt intellekt. Så visst är det viktigt att barn och ungdomar får springa och leka och idrotta så mycket de behöver. Ungdomsindrotten har här ett ansvar med sina föreningar och föräldrar – det gäller att inspirera och locka barn och ungdomar till fysisk aktivitet, idrott och sport.

Även sömn är viktigt för hälsan

Barn sover i bilEn till grej som är viktig för barnens ork och presterande i skolan men även i livet i stort – är god sömn. I Sveriges Radio kan vi läsa hur sömnen faktiskt skyddar våra minnen och hjälper oss att återskapa det vi glömt. Ganska fascinerande och värt att veta, dessutom oerhört viktigt för barn som är just i den där fasen då de utvecklas som mest under hela sitt liv.

  • Vi kommer bättre ihåg om vi har sovit
  • Ju snabbare vi somnar efter vi lärt oss något desto mer kommer vi komma ihåg av just detta
  • I sömnen kan vi plocka fram minnen vi tidigare glömt
  • Sömnen kan hela skadade minnen och göra dessa mer lättillgängliga